پاسخ این سؤال برای مدت‌های طولانی ذهن افراد مختلف را به خود درگیر کرده بود. برخی از تئوری‌ها از تعادل وزنی تلفن‌های همراه سخن می‌گفتند و برخی نیز به‌کلی این موضوع را رد می‌کردند و گروهی دیگر نیز به‌صورت کاملا صادقانه اعلام می‌کردند که دلیلی برای این موضوع پیدا نکرده‌اند.

البته این موضوع به دورانی به‌مراتب قدیمی‌تر از دوران ساخت تلفن‌های همراه بازمی‌گردد و بشر برای سالیان متمادی درگیر این سؤال است که چرا وقتی بر روی نان تست، کره می‌مالید و این نان از دست شما سقوط می‌کند، روی بدون کره آن همیشه بالا قرارگرفته است؟

پس از سال‌ها سرانجام یک دانشمند و متخصص فیزیک موفق شده است تا این پدیده را شرح داده و بتواند با دلایل علمی آن را واکاوی کند. این دانشمندان که رابرت متیوز (Robert Matthews) نام دارد، معتقد است که این پدیده نیز به‌نوعی نمادی از وقوع یکی از رخدادهای مورفی است.

رخدادهای مورفی در حقیقت رخدادهایی هستند که بر اساس قوانین مورفی به وقوع می‌پیوندند. این قوانین حاکی از آن هستند که اگر در شرایطی احتمال وقوع خطا وجود داشته باشد، به‌صورت حتمی خطا رخ خواهد داد. این تئوری توسط فردی به نام مورفی ارایه‌ شده است و در فرهنگ آمریکایی به‌شدت موردپذیرش است. نمونه بارز این تئوری که تقریبا برای همه ما رخ‌داده این است: در یک بانک حاضر می‌شوید و به دنبال صف کوتاه‌تر می‌گردید ولی با ورود به این صف، صف‌های دیگر سریع‌تر حرکت خواهند کرد؛ حال اگر صف خود را تغییر بدهید، صف قبلی از صف فعلی سریع‌تر حرکت خواهد کرد!

پروفسور متیوز با بررسی این موضوع به سراغ محاسبات ریاضی رفته است. او با توجه به‌ظاهر فیزیکی تلفن‌های همراه هوشمند امروزی (که اکثرا پتانسیل بالایی برای سرخوردن دارند) و با توجه به اینکه معمولا افراد، همراه‌های هوشمند خود را در دستان خود به‌صورت تقریبا شل می‌گیرند، به فرمولی دست پیدا کرده است که می‌توانید آن را در تصویر زیر مشاهده کنید.


 

اگر شما هم احساس می‌کنید که به نشانه‌هایی از زبان موجودات فضایی خیره شده‌اید، لازم نیست نگران باشید چون خود من هم همین حس را دارم ولی موضوع کلی اینجاست که این فرمول نشان می‌دهد که چگونه نمایشگرها همیشه رو به پایین قرار خواهند گرفت و فیزیک‌دانان برجسته نیز با بررسی این فرمول، آن را قابل‌ قبول دانسته‌اند.

با این‌ وجود هنوز راهی برای نجات تلفن همراه وجود خواهد داشت، برای نمونه شرکت موتورولا اعلام کرده است که در حال کار کردن بر روی اجرای نمایشگرهای ضد شکستگی در تلفن‌های همراه سری Moto X Force و برادر آمریکایی آن یعنی Droid Turbo 2 است. بنا به گفته این شرکت حتی اگر این همراه‌ها از دستان شما سقوط کرده و با نمایشگر به زمین بخورند نیز شاهد در هم شکستن صفحه‌نمایش آن‌ها نخواهید بود.