خودروی بوگاتی کایرون (Bugatti Chiron) که همه منتظر آن بودند، پیش از نمایشگاه خودروی ژنو، معرفی شد. این خودرو، جانشین بوگاتی ویرون (Bugatti Veyron) است. ویرون به یکی از قدرتمندترین، سریع‌ترین و زیباترین خودروهای جهان شهرت دارد. اما حالا کایرون طوری ساخته شده که از هر نظر حتی از ویرون هم پیشی بگیرد.

سرعت این خودرو تنها در عرض ۲٫۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. چهار توربوشارژ این خودرو نسبت به مدل قبلی بزرگ‌تر شده‌اند. توان خروجی موتور آن ۱۵۰۰ اسب بخار و حداکثر سرعت آن ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت است. برای مقایسه، بد نیست بدانید که این خودرو ۲٫۹ ثانیه از مک‌لارن P1 و یک ثانیه سریع‌تر از ویرون است. اگر کایرون به طور پیوسته با حداکثر سرعت حرکت کند، باک ۱۰۰ لیتری آن در عرض ۹ دقیقه خالی خواهد شد، این رقم برای ویرون ۱۲ دقیقه است.

لاستیک‌های این خودرو با همکاری «بوگاتی-میشلین» (Bugatti-Michelin) طراحی شده‌اند. موتور ۱۶ سیلندری و ۸ لیتری ویرون برای کایرون کاملا از نو طراحی شده است. تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و تا کنون یک سوم آنها به فروش رفته‌اند. قیمت هر دستگاه ۲٫۴ میلیون یورو است. نمایشگاه خودروی ژنو، میزبان خودروهای زیادی خواهد بود. اما بوگاتی کایرون به خاطر طراحی، قدرت عملکرد و متفاوت بودن‌اش، بیش از هر خودروی دیگری توجه رسانه‌ها و عموم مردم را به خود جلب خواهد کرد.

«ولفگانگ دورهایمر»، مدیر عامل این شرکت می‌گوید: «کایرون نتیجه‌ی تلاش‌ها ما برای این است که بهتر را بهترین کنیم». بوگاتی با در نظر گرفتن همین نکته، بدنه‌ی فیبر کربنی جدیدی ساخته است که دو کاربرد متفاوت دارد. یکی اینکه زبان طراحی منحصر به فرد و سلطه‌جویانه‌ی بوگاتی را منتقل کند و دیگر اینکه عملکرد سرسختانه‌ی خودرو را بالا ببرد. کایرون یک سیستم اگزوز تیتانیومی جدید دارد.

کایرون یک خودروی هیبریدی نیست. این خودرو، بر خلاف رقیبان نزدیکش مثل مک‌لارن P1، فراری لافراری و پورشه ۹۱۸، فقط از سوخت‌ فسیلی استفاده می‌کند. گیربکس آن نسخه‌ی قدرتمندتر شده‌ی ویرون است و مثل آن ۷ دنده و دو کلاچ دارد. مثل ویرون، قدرت بسیار زیاد موتور به همه‌ی چرخ‌ها منتقل می‌شود. دورهایمر درباره‌ی هیبریدی نبودن خودرو می‌گوید: «اگر کایرون را هیبریدی طراحی می‌کردیم، وزن آن بیشتر می‌شد. این خودرو برای هیچ چیز اضافه‌ای جا ندارد. پس اگر خودروی هیبریدی می‌خواستیم، باید استایل و طراحی آن را عوض می‌کردیم. ما استاندارد بالاتری برای حداکثر سرعت تعریف کرده‌ایم. ما قدرت خودرو را به اندازه‌ی ۲۵ درصد افزایش داده‌ایم. آیرودینامیک در آن بهتر شده، کنترل آن بهتر شده. پس نیازی به یک خودروی هیبریدی نداشتیم.»

 

 

 

 

 

 

 

]