خانواده‌ی دوربین‌های DSLR سطح مبتدی کانن، امسال دارای یک عضو جدید شده است. این عضو جدید 1200D نام دارد و در سایر نقاط جهان با اسامی دیگری نظیر Rebel T5 یا Kiss X70 نیز شناخته می‌شود. این دوربین که جایگزین مدل سه سال پیش یعنی 1100D است در واقع برای کسانی طراحی شده که اولین دوربین DSLR خود را می‌خرند. رقبای سر سخت این دوربین نیز D3300 محصول شرکت نیکون و EOS100D کانن هستند، که در این نقد و بررسی سعی خواهیم کرد تا مقایسه ای هر چند کوتاه بین این دوربین‌ها داشته باشیم.



1200D کانن به یک سنسور 18 مگاپیکسلی APS-C از نوع CMOS مجهز است و از یک پردازنده‌ی Digic 4 استفاده می‌کند. این سنسور و پردازنده، توانایی عکاسی پیاپی 3 فریم بر ثانیه را برای این دوربین به ارمغان می‌آورند. همچنین این دوربین از یک سیستم فوکوس خودکار مجهز به 9 نقطه فوکوس بهره می‌برد. توانایی ثبت تصاویر با دامنه ایزو 100 تا 6400 در کنار سامانه نورسنجی 63 ناحیه ای iFCL و قابلیت ضبط فیلم با دقت 1080p نیز از دیگر مشخصات این دوربین است. 1200D با قیمت 450 دلار برای بدنه و 550 دلار با کیت لنز EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II در دسترس علاقه‌مند قرار می‌گیرد. در مقابل نیکون D3300 از یک سنسور 24.2 مگاپیکسلی در کنار پردازنده EXPEED 4 استفاده می‌کند که به کمک این توانایی ثبت تصاویر پیاپی تا 5 فریم در ثانیه برای این دوربین فراهم آمده. همچنین سیستم فوکوس خودکار در این دوربین از 11 نقطه تشکیل شده است. دامنه ایزو نیز از 100 تا 12800 می‌باشد. این دوربین با کیت لنز 18-55mm و قیمتی معادل 700 دلار به فروش می‌رسد. 100D نیز از دامنه ایزو و سیستم فوکوس 1200D در کنار یک پردازنده Digic 5 استفاده می‌کند و قادر به ثبت تصاویر با سرعت 4 فریم بر ثانیه است که با قیمتی معادل 650 دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

کانن 1200D یک DSLR سبک وزن و جمع و جور است که به همراه باتری و کارت حافظه تنها 480 گرم وزن دارد. کیفیت ساخت بدنه این دوربین بسیار مناسب است و بر خلاف مدل‌های پیشین از روکش لاستیکی طرح دار بهره می‌برد. ابعاد بدنه‌ی دوربین 129.6x99.7x77.9 میلی متر است. نیکون D3300 نیز با ابعاد 124x98x76  میلی متر و وزنی معادل 460 گرم اندکی کوچک‌تر و سبک‌تر است که خود در مقابل 100D با ابعاد 116.8x90.7x69.4 میلی متر و وزن 407 گرم بزرگ و سنگین جلوه می‌کند.
 





ساختار دکمه های کنترلی در این دوربین مشابه 1100D است و تنها چند تفاوت جزئی به چشم می‌خورد. تمامی کنترل‌های اصلی در سمت راست نمایشگر این دوربین قرار دارند و با توجه به ثابت بودن نمایشگر 1200D اندازه دکمه ها بزرگ است. علائم حک شده بر روی تمامی دکمه ها به خوبی قابل رویت، اما با توجه به هم سطح بودن برخی از دکمه ها با بدنه‌ی دوربین، استفاده از آن‌ها دشوار است.



نمایشگر به کار گرفته شده در 1200D یک نمایشگر 3 اینچی با دقت 460K نقطه است که نسبت به 1100D که از یک نمایشگر 2.7 اینچی با دقت 230K نقطه استفاده می‌کرد ارتقا قابل توجهی یافته. این در حالیست که نمایشگر 3 اینچی به کار گرفته شده در D3300 از دقت 921K نقطه بهره می‌برد و 100D نیز از یک نمایشگر 3 اینچی لمسی با دقت 1040K نقطه استفاده می‌کند. دکمه لایو ویو (Live View) که از لحاظ دسترسی در جای مناسبی قرار داده شده و درست زیر انگشت شصت دست راست شما قرار دارد. با فشار این دکمه شما به سرعت وارد حالت لایو ویو می‌شوید ولی دوربین با تاخیر محسوسی شروع به نمایش تصویر می‌نماید. خطوط مشبک و live histogram را می‌توانید فعال نمایید تا بر روی تصویر لایو ویو نمایش داده شوند. هم چنین در این حالت شما می‌توانید از بزرگنمایی 10 برابری صفحه نمایش نیز بهره بگیرید. در حالت لایو ویو می‌توانید از سه حالت فوکوس Quick، Live و Face Detection استفاده نمایید. در حالت Quick، لایو ویو برای لحظه ای کوتاه قطع می‌شود تا آینه پایین بیاید و سنسور های فوکوس خودکار دوربین بتوانند عملیات فوکوس را انجام دهند. گفتنیست این شیوه فوکوس به خاطر طرز کارش با سر و صدای باز و بسته شدن آینه همراه خواهد بود. حالت Live نیز با تاخیر زیادی همراه است و برخی مواقع تا سه ثانیه برای فوکوس کردن زمان نیاز دارد، اگرچه در بیشتر مواقع این کار را در حدود 0.5 ثانیه زمان نیاز دارد.

پیچ تنظیم مود عکاسی 1200D که در بالای این دوربین قرار دارد دارای چندین حرف و علامت است. مودهایی نیز از سوی کانن محدوده خلاقانه (Creative Zone) نام گرفته‌اند که شامل مود های: اولویت دیافراگم (AV)، اولویت شاتر (TV)، اتوماتیک برنامه ریزی شده (P) و حالت دستی (M) می‌شوند. جالب است بدانید که در این دوربین مود عمق میدان اتوماتیک (Automatic Depth of Field) بدون سر و صدا از سوی کانن حذف شده است. در مودهای خلاقانه تنظیمات بیشتری در اختیار عکاس قرار می‌گیرد. تنظیماتی نظیر تراز سفیدی، حساسیت، مود اتو فوکوس و حالات جبران نوری. اکثر این تنظیمات دارای دکمه ای اختصاصی در پشت دوربین هستند و تعدادی از آن‌ها که فاقد دکمه اختصاصی‌اند، از طریق Quick Control قابل دسترس می‌باشند، مانند مود های نورسنجی (metering mode)، جبران نور فلاش (flash exposure compensation) و بهینه سازی نور اتوماتیک (Auto Lighting Optimizer) .




1200D اکنون یک حالت اتوماتیک هوشمند نیز دارد که با تجزیه و تحلیل صحنه، خود مود صحنه ی مناسب برای عکاسی را بر می‌گزیند. سایر حالات و صحنه های از پیش تعریف شده عبارتند از Flash Off، Portrait، Landscape، Sports، Night Portrait و close-up. اکثر این حالات عکاسی این امکان را به کاربر می‌دهند تا بدون درگیر شدن با تنظیماتی نظیر سرعت شاتر، عدد F، تراز سفیدی و ایزو به دوربین اجازه دهند تا تمامی این تصمیمات را اتخاذ نماید. هر چند دلیل به‌کارگیری مود ماکرو توسط کانن در این گونه دوربین‌ها چندان واضح نیست و در واقع عکاسی ماکرو بیشتر وابسته به استفاده از ابزار مناسب یعنی لنز های ماکرو یا تیوب‌های افزاینده و فلاش های حلقوی می‌باشد.

دوربین 1200D به یک فلاش سر خود نیز تجهیز شده است که دارای عدد راهنمای فلش 9.2 در ایزو 100 است. سرعت X-sync این فلاش نیز 1/200 ثانیه بوده و زمان شارژ کامل آن 2 ثانیه می‌باشد. همچنین مطابق معمول کفشک فلاش اکسترنال نیز در بالای چشمی این دوربین تعبیه شده است. از آنجایی که این دوربین توانایی ضبط ویدیو را نیز دارد، یک عدد میکروفون درون بدنه آن جاسازی شده است تا بتواند صدا را به صورت مونو ذخیره نماید. وجود در گاه HDMI نیز باعث سهولت اتصال این دوربین به HDTV شده است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که 1200D درست مانند 1100D فاقد سیستم خودکار تمیز کننده سنسور می‌باشد و تنها راه برای تمیز کردن سنسور آن به صورت دستی می‌باشد که می‌توان گفت اکثر کاربران 1200D این کار را امتحان نخواهند کرد.




حالات تراز سفیدی شامل گزینه های Auto، Daylight، Shade، Cloudy، Tungsten، Fluorescent، Flash و Custom است. مود های سیستم فوکوس خودکار نیز شامل حالات One Shot، AI Focus و AI Servo می‌شود. نحوه شلیک عکس نیز شامل یک حالت تک عکس، یک حالت عکس‌برداری پیاپی، یک حالت عکاسی با تاخیر و یک حالت عکاسی با ریموت کنترل می‌باشد. عکاسی در حالت پیاپی با سرعت 3 فریم بر ثانیه می‌تواند تا 69 عدد عکس با فرمت JPEG در سایز بزرگ صورت پذیرد یا با فرمت RAW تا 6 عدد عکس پشت سرهم ذخیره شود. شیوه های نورسنجی نیز به صورت Evaluative، Centre-weighted یا Partial قابل انتخاب هستند. لازم به ذکر است امکان نور سنجی به روش spot در این دوربین وجود ندارد. اگر چه حالات نورسنجی فراهم شده در این دوربین به لطف وجود سیستم نور سنجی 63 نقطه ای به خوبی کار می‌کند.

1200D همچنین به قابلیت فیلم برداری Full HD نیز مجهز است و می‌توانید سرعت ضبط تصویر را از میان 24، 25 و یا 30 فریم بر ثانیه انتخاب نمایید که این ارقام برای فرمت HD به 60 و یا 50 فریم بر ثانیه افزایش پیدا می‌کنند. همچنین شما می‌توانید از طریق تنظیماتی که در منوی دوربین قابل دسترس می‌باشد حالت ضبط ویدیو را به صورت NTSC و یا PAL انتخاب نمایید.

لنز کیت همراه کانن 1200D از نوع EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II است که دامنه فاصله کانونی استاندارد و مناسبی را به همراه لرزش گیر اپتیکال برای این دوربین به ارمغان می‌آورد. نیکون نیز از لنزی با مشخصات مشابه اما در ابعادی نسبتا جمع و جور تر استفاده می‌کند. مانند تمامی DSLR های سطح مبتدی پیشین کانن، 1200D نیز از کلیه لنزهای EF و EF-S پشتیبانی می‌کند. در هنگام بستن لنز بر روی دوربین، شاخص بدنه‌ی لنز های EF می‌بایست بر نقطه قرمز روی دهانه لنز این دوربین منطبق شود در حالی که شاخص بدنه لنزهای EF-S باید بر نقطه سفید منطبق شوند.




باتری به کار گرفته شده در این دوربین که از گونه LP-E10 کانن می‌باشد که با استاندارد CIPA توانایی ثبت 500 عکس را دارد. که در واقع پس رفت قابل توجهی نسبت به مدل پیشین خود یعنی 1100D دارد که توانایی ثبت 750 عکس را داشت. گفتنیست نیکون D3300 با استاندارد CIPA توانایی ثبت 540 عکس را دارد. 100D نیز در این مورد تنها با توانایی ثبت 380 عکس تحت استاندارد CIPA در این مورد ضعیف‌تر از سایرین ظاهر شد. محتویات دیگری که شما می‌توانید در بسته بندی این دوربین پیدا کنید شامل یک شارژر LC-E10(E)، یک بند آویز گردن، یک عدد سی دی نرم افزار های مربوطه و یک دفترچه راهنما می‌باشد که خوشبختانه به صورت چاپ شده در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.



کانن یک بار دیگر با یک دوربین DSLR دوست داشتنی و قابل اعتماد توانست عکس‌هایی بسیار زیبا در اختیارمان بگذارد. اگر شما به دنبال خرید اولین دوربین DSLR خود هستید باید به 1200D نگاهی عمیق بیندازید هرچند که این دوربین به جز چند مورد پیش رفت قابل ملاحظه ای نسبت به مدل پیشین خود نداشته است. شاید 100D که شاید مزیت اصلی‌اش بر 1200D کوچک‌تر بودنش است ارزش پرداخت بهای بیشتر را نداشته باشد اما بد نیست خریداران 1200D نگاهی با تامل به D3300 نیکون نیز داشته باشند. در مقابل 150 دلار بیشتری که برای D3300 پرداخت می‌کنید چند مگاپیکسل بیشتر، چند فریم عکس بیشتر، اندکی باتری بیشتر، نمایشگری بهتر و امکان اتصال به شبکه Wifi از طریق دانگل مخصوص را بدست می‌آورید.