اگر تا به حال در انتظار خرید یک دوربین بدون آینه فوجی با یک چشمی الکترونیکی که چیزی از یک چشمی اپتیکال کم نداشته باشد بوده اید، اکنون فوجی این فرصت را با ارائه XT1 برای شما محیا کرده است. این دوربین به نحوی نسخه ی ارتقا یافته X-E2 فوجی به حساب می‌آید. البته چیزی که فوجی به خوبی می‌داند آنست که اگر بخواهد مالک یک دوربین DSLR را متقاعد کند تا به سمت دوربین‌های بدون آینه بیاید، بایستی جایگزین مناسبی برای چشمی اپتیکال حذف شده ارائه نماید. به همین منظور نیز یک چشمی الکترونیک از نوع OLED با دقت بسیار بالا در وسط این دوربین قرار داده شد. گفتنیست در سایر دوربین‌های بدون آینه مانند سری X فوجی معمولا از چشمی‌های اپتیکال غیر مستقیم بهره گرفته می‌شد که حس استفاده از دوربین های رنج فایندر را به شما القا می‌کنند و دقت پایینی نیز دارند. بنا به ادعای فوجی این چشمی الکترونیک کمترین میزان تاخیر را در نوع خود تا به امروز داراست.

فوجی با ساخت بدنه ی XT1 از جنس منیزیم و مقاوم سازی این دوربین در برابر رطوبت و غبار در کنار قرار دادن تعداد زیادی از دکمه ها ی کنترلی در سراسر بدنه این دوربین، آن را با یک DSLR بالا رده قابل قیاس می‌سازد. گفتنیست بنا به ادعای فوجی این دوربین در برابر یخ‌زدگی نیز مقاوم است.

 


در دل این دوربین درست پشت دهانه X لنز آن، یک سنسور 16.3 مگاپیکسلی X-Trans CMOS II قرار دارد. این سنسور APS-C با ابعاد 23.6X15.6 میلی متر، به قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز بر روی چیپست نیز تجهیز شده است. البته این فناوری پیش‌تر نیز در دوربین X-E2 توسط این شرکت به کار گرفته شده بود. به کار گیری سنسور X-Trans جدید فوجی نسبت به انواع معمولی سنسور های CMOS باعث مقاومت بیشتر در برابر moire و تولید رنگ‌های صحیح‌تر شده که به فوجی این امکان را می‌دهد تا فیلتر low-pass را نیز در این مدل حذف نماید. سنسور تصویر XT1 به یک سامانه زداینده گرد و غبار آلتراسونیک نیز تجهیز شده که با ایجاد لرزش آلودگی‌ها را از سطح سنسور جدا می‌کند.

 سامانه فوکوس خودکار این دوربین که با استفاده از فناوری تشخیص فاز کار می‌کند، قادر است ظرف 0.08 ثانیه بر روی سوژه فوکوس نماید. به سیستم فوکوس خودکار سریع این دوربین توانایی عکاسی با سرعت 8 فریم بر ثانیه را نیز بیفزایید تا باور کنید که یک مسلسل در دست دارید. زمان تاخیر شاتر تنها 0.05 ثانیه و زمان روشن شدن نیز با لنز 27 میلیم تری 0.5 ثانیه است. لازم به ذکر است که زمان روشن شدن در این دوربین در واقع زمان روشن شدن از حالت Stand by می‌باشد و در واقع زمانی که شما این دوربین را خاموش می‌کنید این دوربین به حالت Stand by می‌رود و به مصرف باتری ادامه می‌دهد و این حالت تا 24 ساعت ادامه میابد. تنها پس از 24 ساعت این دوربین کاملا خاموش شده و دیگر باتری مصرف نمی‌کند و البته زمان روشن شده در این حالت بیشتر از 0.5 ثانیه خواهد بود.

 


 پردازنده به کار گرفته شده در XT1 همان EXR Processor II است که پیش‌تر نیز در XE2 استفاده شده بود. جالب است که حتی سنسور تصویر نیز کاملا مشابه XE2 می‌باشد ولی گستره حساسیت ایزو در XT1 وسیع‌تر است. این دوربین که قادر است در حالت استاندارد با گستره ایزو 200 تا 6400 عکاسی نماید در حالت مضاعف می‌تواند با گستره ایزو 100 تا 51200 اقدام به ثبت تصاویر نماید. البته یک حالت ایزو خودکار نیز برای این دوربین در نظر گرفته شده است که در بازه ایزو 400 تا 6400 فعالیت می‌کند.


شاید بتوان چشمی به کار رفته در XT1 را به عنوان یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این دوربین نام برد. چشمی به کار گرفته شده در این دوربین بالاترین میزان بزرگنمایی را بین تمامی دوربین‌های دیجیتال تا به امروز دارد. این مقدار حتی از چشمی به کار گرفته شده در دوربین اولیمپیوس E-M1 با بزرگنمایی 0.74X نیز بیشتر است. XT1 با بزرگنمایی چشمی 0.77X و دقت چشمی نمایشگر OLED با دقت 2.36 میلیون نقطه که تقریبا برابر با رزولوشن 1024X768 پیکسل است. البته نباید از یاد برد که چشمی هر چقدر هم که خوب باشد نیاز به یک نمایشگر خوب همیشه وجود دارد. فوجی نیز با به‌کارگیری یک صفحه نمایش 3 اینچی از نوع LCD با دقت 1.04 میلیون نقطه که تقریبا برابر 720x480 پیکسل است این نیاز را مرتفع ساخته است. همچنین این نمایشگر توانایی گردش به بالا یا پایین را داشته و به این وسیله امکان عکاسی در زوایای دشوار را برای عکاس فراهم می‌کند.

سرعت شاتر این دوربین که توسط یک پیچ در بالای بدنه این دوربین تنظیم می‌شود بین 1/4000 الی 30 ثانیه قابل تنظیم است. البته علاوه بر این حالات، یک حالت تور دهی Bulb یا همان دستی نیز با محدودیت زمانی یک ساعت برای این دوربین در نظر گرفته شده است. اگر چه فوجی از قرار دادن فلاش بر روی این دوربین اجتناب ورزیده ولی خوشبختانه به‌کارگیری کفشک فلاش را بر روی چشمی این دوربین از یاد نبرده است.
 


از دیگر قابلیت‌های این دوربین می‌توان به توانایی ضبط ویدیو با دقت 1920x1080 یا 1280x720 هر دو با سرعت 30 یا 60 فریم بر ثانیه با فشرده سازی تصویر H.264 و صدای استریو PCM خطی در فرمت MOV اشاره کرد. لازم به ذکر است که توانایی استفاده از قابلیت جبران نوری با دامنه ±2 EV نیز در حین ضبط ویدیو برای این دوربین میسر است.

فوجی فیلم XT1 علاوه بر بهره گیری از یک درگاه USB 2.0 به فناوری شبکه Wi-Fi نیز تجهیز شده است که استفاده از Live View را به صورت بی‌سیم برای گوشی‌ها و تبلت های سازگار با این فناوری با استفاده از نرم افزار اختصاصی فوجی فراهم می‌آورد. ذخیره سازی تصاویر ثبت شده توسط این دوربین که بر روی کارت حافظه SD صورت می‌گیرد که از آخرین استاندارد UHS-II نیز پشتیبانی می‌کند و بنا به ادعای فوجی هیچ دوربین کامپکت دیگری تا این لحظه از این استاندارد پشتیبانی نمی‌کند. XT1 که از یک باتری لیتیومی با نام NP-W126 استفاده می‌کند می‌تواند با استاندارد CIPA حدود 350 عکس را قبل از پایان عمر باتری‌اش ثبت نماید.

در پایان باید اذعان داشت که فوجی فیلم بار دیگر با ارائه یک دوربین پیشرفته بدون آینه که البته چیزی از یک DSLR کم ندارد علاقه‌مندان به عکاسی را تحت تاثیر قرار داد. این دوربین می‌تواند گزینه دیگری باشد برای کسانی که قصد دارند از رده دوربین‌های بریج و کامپکت به قلمرو دوربین‌های سنسور APS-C و یا بزرگ‌تر پا بگذارند.