اما چرا فرودگاهی مدرن هنوز از چنین سیستم عاملی استفاده می کند؟ فرودگاه پاریس از برنامه ای با نام DECOR برای تبادل اطلاعات با خلبانان در زمینه وضعیت آب و هوا استفاده می کند. این برنامه فقط با ویندوز 3.1 سازگاری دارد و خلبانانی که از این فرودگاه بلند می شوند و یا قصد فرود در آن را دارند، بدون استفاده از این برنامه نمی توانند اطلاعات سطح میدان دید را دریافت کنند، اطلاعاتی که برای آنها ضروری است.


با این حال، عدم کارکرد این سیستم در وضعیتی که هوا صاف باشد باعث بسته شدن فرودگاه نمی شود، ولی این بار مه غلیظ در پاریس با نقص فنی در این سیستم همزمان شد و این فرودگاه به ناچار همه پروازها را لغو کرد.


این وضعیت نشان دهنده استفاده از نرم افزارهای قدیمی در بخش های خصوصی و دولتی هوانوردی در سطح جهان است. آنطور که رویس اتحادیه کنترل کنندگان آسمان فرانسه گفته، فرودگاه ها در این کشور از سیستم عامل های قدیمی متعددی استفاده می کنند که از میان آنها می توان به ویندوز 3.1، ایکس پی و یونیکس اشاره کرد.


به نظر نمی رسد فرودگاه های این کشور قصد داشته باشند به زودی از سیستم عامل جدیدتری استفاده کنند. جایگزین کردن نرم افزاری که سالیان دراز جای خود را در این صنعت باز کرده آسان نیست. پیدا کردن جایگزینی ایمن برای DECOR هم بخش دیگری از این مشکل است.


ایمنی نرم افزارهای فرودگاهی در سال اخیر به نگرانی بزرگی تبدیل شده است. اوایل سال جاری کل ناوگان خطوط هوایی یونایتد ایرلاین به دلایل نرم افزاری زمین گیر شد. این شرکت جایزه ای را برای تیمی که بتواند مشکل نرم افزاری اش را تشخیص دهد تعیین کرد و دو هکر کلاه سفید برنده آن شدند. این شرکت هیچ گاه جزئیات مشکل نرم افزاری خود را بیان نکرد.