خودروهای هوشمند هنوز راه زیادی برای نهایی شدن و ارایه به بازار را دارند. قوانین مربوط به این خودروها هنوز به طور کامل تدوین نشده‌ است؛ اخیرا نیز مشکل هک شدن این خودروها را باید به مشکلات پیشین اضافه کرد.

 

 

ولوو  در نمایشگاه خودروی لس آنجلس از طرح مفهومی ۲۶ خود رونمایی کرد که متشکل از داشبورد هوشمندی است که پس از انتخاب سیستم خودکار خودرو، تغییر شکل خواهد داد و شرایط را برای لذت بردن سرنشینان در طول مسیر فراهم خواهد کرد. عدد ۲۶ نیز به این دلیل به عنوان نام این طرح انتخاب شده است که طبق آمار گرفته شده رانندگان ایالات متحده به صورت میانگین ۲۶ دقیقه صرف تنظیم صندلی و سایر ادوات خودروی خود می‌کنند.

 

 

طرح مفهومی ۲۶ سه مود‌ قابل انتخاب مختلف دارد که عبارت هستند از رانندگی (Drive)، آفریدن (Create) و راحتی (Relax). این مود‌ها شامل تنظیمات مختلفی هستند که پس از فعال سازی آن‌ها تمامی ادوات داخل خودرو طبق حالت مورد نظر تغییر کاربری خواهند داد. در حالت رانندگی ایده‌ی مفهومی ۲۶ همانند کابین خودرویی معمولی و بسیار مشابه با نمونه ولوو XC90 خواهد بود.

اما پس از فعال‌سازی حالت خودکار خودرو، مود آفریدن قابل انتخاب خواهد بود. پس از فعال کردن این مود صندلی به عقب حرکت خواهد کرد و صفحه نمایش قرار گرفته در کنسول وسط به سمت وی خواهد چرخید تا راننده بتواند به امور روزمره خود اعم از بررسی ایمیل‌ها و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بپردازد.

 

 

در نهایت نیز مود فوق‌العاده جذاب راحتی قرار دارد که کابین خودروی شما را به حالتی مانند میباخ تبدیل خواهد کرد. در این مود که فقط هنگام تنظیم خودرو بر روی حالت خودکار قابل دسترس است، صندلی‌ها به عقب حرکت کرده و محل استراحت پاها نیز به سمت بالا باز خواهد شد تا سرنشینان در حالت ایده‌آلی قرار بگیرند. هم‌چنین غربیلک تا انتها به سمت داخل داشبورد جمع خواهد شد و با چرخش ۹۰ درجه‌ی بخش داشبورد سمت کمک راننده، می‌توانید از نمایشگر ۲۵ اینچ موجود در آن کمال لذت را ببرید.

 

 

با این که ایده‌ی مفهومی ۲۶ ولوو برای داخل خودرو‌های خودکار آینده فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما در این میان سوالات و مشکلاتی به وجود می‌آید. به عنوان مثال در شرایط خاصی که خودرو به کنترل دستی راننده نیاز خواهد داشت، اگر مشکلی پیش بیاید و ماژول کنترل، غربیلک را در اختیار وی قرار ندهد و صندلی به مکان اصلی خود بازنگردد تکلیف راننده و سرنشینان چه خواهد بود؟ ولوو هنوز به سوالات و مشکلاتی که احتمال به وقوع پیوستن آن‌ها وجود دارد، پاسخی نداده است. البته پس از تقبل ولوو در قبال تمامی خسارات ناشی از تصادف خودرو در حالت خودکار، می‌توانید تا میزان زیادی از بابت عملکرد سیستم‌های طراحی شده توسط ولوو مطمئن باشید.

 

 

نظر شما در رابطه با طرح مفهومی ولوو چیست؟