همکاری پژو فرانسه و ایران‌خودرو قرار است از سر گرفته شود و خودروهای جدیدی در ایران تولید شود. در این زمینه مدیرعامل ایران‌خودرو با مدیر هلدینگ پژو سیتروئن دیدار و گفتگو کرده است تا مقدمات احیای روابط این دو گروه خودروساز با یکدیگر فراهم شود. همکاری‌های جدید ایران‌خودرو و پژو مانند قبل نخواهد بود و تغییرات مثبتی در نوع ارتباط این دو گروه سازنده‌ی اتومبیل در ایران و فرانسه ایجاد خواهد شد.

هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو درباره‌ی همکاری‌های جدید ایران با برند پژو فرانسه اعلام کرد:

در مذاکراتی که با رئیس گروه پژو سیتروئن داشتیم، قرار شد شرکتی ایجاد کنیم که ۵۰ درصد سهامش به نام ایران‌خودرو و ۵۰ درصد دیگر به نام پژو سیتروئن باشد. مدیریت این شرکت نیز ۲ سال از سمت ما و ۲ سال از سمت آن‌ها تعیین می‌شود. مذاکرات ما با پژو به نفع کشور است. از موقعی که قرارداد امضا شده و شرایط اجرای برجام مهیا شود، تقریباً ۱۵ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا تولیدات این شرکت مشترک به بازار برسد. قرار بر این است که پانصد میلیون یورو برای ایجاد این شرکت سرمایه‌گذاری شود و در این دور از همکاری‌ها ۵ خودروی پژو ۳۰۱، ۲۰۸، ۲۰۰۸، ۵۰۸ و ۵۰۰۸ در ایران به تولید برسد.

بر اساس اعلام یکه زارع ۳۰ درصد تولیدات پژو در خاک ایران از طریق کانال‌های فروش پژو به دنیا صادر می‌شود. اما این پنج خودرویی که قرار است تا دو سال دیگر به بازار ایران و دنیا ارائه شوند چه مشخصات فنی دارند و چقدر پیشرفته‌تر از پژوهایی است که در ایران تولید می‌شود؟ این موضوع را در ادامه بررسی می‌کنیم

 


 

پژو ۲۰۸

پژو ۲۰۸ خودرویی هاچ‌بک بوده و در دو نسل طراحی و تولید شده است. نسل اول از سال ۲۰۱۲ و نسل دوم از زمستان سال گذشته به بازار عرضه شده است. مدل ۲۰۱۵ این خودرو دارای ۷ نسخه‌ی بنزینی متفاوت است. این ۷ نسخه از سه نوع موتور بهره می‌برند. موتور ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی، سه حجم متفاوتی است که بر روی نسخه‌های مختلف پژو ۲۰۸ استفاده می‌شود. این خودرو دارای طول ۳۹۶۵ میلی‌متر، عرض ۱۷۴۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۶۱ میلی‌متر است. مشخصات اصلی سه نسخه‌ی بنزینی متفاوت ۲۰۸ را در جدول زیر مشاهده می‌کنیم.

 

 

 

 

 


 

پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ خودروی سدان شهری است که تولیدش از سال ۲۰۱۲ در شرکت پژو آغاز شده است. در نسخه‌های مختلف این خودرو از دو موتور متفاوت استفاده می‌شود. پژو ۳۰۱ سه نسخه‌ی بنزینی اصلی دارد. موتور ۱۲۰۰ سی‌سی با گیربکس دستی، موتور ۱۶۰۰ سی‌سی با جعبه‌دنده‌ی دستی و موتور ۱۶۰۰ سی‌سی با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، سه نسخه‌ی اصلی این اتومبیل هستند. طول این خودرو ۴۴۴۲ میلی‌متر، عرض آن ۱۹۵۳ میلی‌متر و ارتفاعش ۱۴۰۷ میلی‌متر است. مشخصات اصلی سه نسخه‌ ی بنزینی را در جدول زیر مشاهده می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 


 

پژو ۵۰۸

پژو ۵۰۸ سدان شهری قدرتمندی بوده و در دو نسل متفاوت تولید شده است. نسل اول از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی تولید شده و نسل دوم از سال ۲۰۱۴ به بعد تولید می‌شود. این خودرو در سه نسخه‌ با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی تولید می‌شود که دو مدل از آن از جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک بهره می‌برد. طول عرض و ارتفاع پژو ۵۰۸ به ترتیب ۴۸۳۱، ۱۹۲۰ و ۱۴۵۵ میلی‌متر است. مشخصات اصلی سه نسخه‌ی بنزینی ۵۰۸ را در جدول زیر مشاهده می‌کنیم.

 

 

 

 

 


 

پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ یکی از شاسی‌بلندهای تولیدی شرکت پژو فرانسه است. این خودرو از سال ۲۰۱۳ تاکنون در کارخانه پژو تولید می‌شود. سه نسخه بنزینی پژو ۲۰۰۸ از ۳ نوع موتور استفاده می‌کنند. دو موتور با حجم ۱۲۰۰ سی‌سی و موتور دیگر با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی. پژو ۲۰۰۸ دارای طول ۴۱۵۸ میلی‌متر، عرض ۱۷۴۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۵۷ میلی‌متراست. مشخصات اصلی سه نسخه‌ی بنزینی این شاسی‌بلند را در جدول زیر مشاهده می‌کنیم.

 

 

 

 

 


 

پژو ۵۰۰۸

پژو ۵۰۰۸ در زمره‌ی خودروهای MPV یا چندمنظوره قرار می‌گیرد. این خودرو در دو نسل تولید شده است. نسل اول آن به سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی برمی‌گردد. نسل دوم پژو ۵۰۰۸ از سال ۲۰۱۳ میلادی در دنیا تولید می‌شود. این خودروی MPV دارای طول ۴۵۲۹ میلی‌متر، عرض ۱۸۸۷ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۴۶ میلی‌متر است. این اتومبیل در سه نسخه‌ی دارای موتور ۱۶۰۰ سی‌سی تولید می‌شود. مشخصات اصلی سه نسخه‌ی بنزینی ۵۰۸ را در جدول زیر مشاهده می‌کنیم.