همان‌گونه که پیش‌تر بارها اعلام کردیم، ردموندی ها بر پایه استراتژی جذب کاربران پلتفرم‌های رقیب به سوی سیستم‌عامل ویندوز 10  ، سرویس‌های کاربردی خود را با قابلیت‌های محدود در قالب اپلیکیشن‌های مجزا برای این دسته از کاربران عرضه می‌کند. در همین رابطه پس از آنکه دستیار صوتی کورتانا به صورت رسمی راهی گوگل پلی گردید، اکنون کاربران iOS نیز می‌توانند نسخه نهایی آن را از اپ استور دریافت کنند.

نسخه اصلی کورتانا سال گذشته ابتدا برای گوشی‌های مبتنی بر ویندوزفون عرضه گردید و به مراتب با افزوده شدن قابلیت‌های بیشتر به آن، شاهد یکپارچه‌سازی دستیار صوتی مایکروسافت در ویندوز 10 بودیم؛ پس از آن نیز نسخه اندرویدی و iOS کورتانا توسط ردموندی ها توسعه یافت. در همین حال از امروز همچنین استفاده‌کنندگان کورتانا در ویندوز 10 که در ایالات‌متحده و چین زندگی می‌کنند نیز می‌توانند اطلاعات شخصی خود را با نسخه اندرویدی و iOS آن مبادله کنند.

 

 

این دستیار صوتی همچون سیری، قابلیت تنظیم یادآوری، تشخیص صدای کاربر بدون نیاز به ورود فرمان‌ها از پیش تعیین شده و همچنین قابلیت پاسخ به سؤالات کاربر، همچون وضعیت آب‌وهوا، وضعیت ترافیک، نتایج ورزشی و یا پیدا کردن اپلیکیشن در استور را دارد.

البته لازم به ذکر است که برخی قابلیت‌های کورتانا همچون امکان آماده به کار کردن آن توسط گفتن جمله “hey Cortana,” برای نسخه رسمی اندروید و iOS فعال نخواهد شد با این حال گوشی‌هایی که از رام سیانوژن استفاده می‌کنند می‌توانند به این قابلیت دسترسی داشته باشند.

همان‌طور که گفته شد تمامی قابلیت‌های این دستیار صوتی هم‌اکنون بر روی گجت‌های قدرت گرفته از ویندوز 10 و ویندوز 10 موبایل قابل استفاده هستند، با این حال دسترسی‌های کورتانا در گوشی‌های اندرویدی و iOS محدود شده و این همان ترفندیست که مایکروسافت امیدوار است با اعمال آن بتواند فروش گوشی‌های سری لومیا خود را افزایش دهد.

در هر حال بدیهی است که برای استفاده یکپارچه از تمامی امکانات کورتانا بهتر است از یک گوشی و پی‌سی یا لپ‌تاپ مجهز به ویندوز 10 استفاده نمایید، با این حال از طریق لینک زیر نیز قادر خواهید بود آن را در قالب یک اپلیکیشن برای نصب بر روی دستگاه‌های قدرت گرفته از iOS دریافت نمایید.