اگر می‌توانید 13هزار دلار (بیش از 35 میلیون تومان!) کنار بگذارید نخستین SSD سیزده ترابایتی دنیا می‌تواند به شما تعلق داشته باشد! . شرکت Fixstars سه‌شنبه‌ای که گذشت اعلام کرد درایو مدلِ ماموت SSD-13000M تا بهمن ماه به بازار عرضه خواهد شد. SSDهای امروزی گنجایش‌شان بیش از 6ترابایت نیست و 13ترابایت بیش از دو برابر حداکثر ظرفیت معرفی شده تا به امروز است.

فیکس‌استارز هنوز نرخ رسمی این داریو را مشخص نکرده، اما به گفته‌ی «شن ‌زو» سخنگوی این شرکت، گمانه‌زنی‌ها بر اساس یک دلار برای هر گیگابایت است که نرخ نهایی را به 13 هزار دلار می‌رساند. وی افزود قیمتِ نهایی ممکن است نوسانی نه چندان چشمگیر داشته باشد.

این درایو 13ترابایتی مستقیماً توسط فیکس‌استارز عَرضه شده و از طریق خرده‌فروشی‌ها در دسترس نخواهد بود. مشتریِ هدفِ این محصول شرکت‌های بزرگ هستند اما هر کس توان مالی‌اش را داشته باشد نیز می‌تواند آنرا تهیه کند. سرعت خواندن و نوشتن این محصول 5/2اینچی که به شکاف SATA 6 مادربُرد متصل می‌شود به ترتیب 520 و 580مگابایت بر ثانیه است.

رقبا انتظار عرضه شدن درایو SSD با چنین ظرفیتی به بازار را نداشته‌اند، مثلا SanDisk گفته بود تا پایان سال جاری ظرفیت‌های 6 و 8 ترابایت SSD را به بازار عرضه می‌کند و از سوی دیگر سامسونگ نیز برای عرضه نسخه 4ترابایت SSD تا پایان سال برنامه‌ریزی کرده بود.

SSD سیزده ترابایت فیکس‌استارز براساس تکنولوژی NAND توشیبااست و بد نیست بدانید خود توشیبا از سهامداران فیکس‌استارز است. این درایو از کنترلر ساخت فیکس‌استارز بهره می‌برد که اولویت آن افزایش سرعت خواندن و نوشتنِ متوالی است.

شرکت‌هایی مانند یوتیوب که خدمات استریم ویدیو ارائه می‌کنند می‌توانند از مشتریان بالقوه‌ی چنین محصولی باشند. این محصول همچنین می‌تواند برای محاسبات علمی یا ذخیره‌ ابری هم کارآمد باشد.

فیکس‌استار در ابتدا تنها یک شرکت نرم‌افزاریِ فعال در زمینه‌ی پردازش موازی بود اما بعدها به تولید درایوهای SSD و کنترلر اختصاصی روی آورد. این شرکت مدل SSD-10000M با ظرفیت 10ترابایت را نیز معرفی کرده اما قیمت و تاریخ عرضه‌ی آن تاکنون اعلام نشده است.