علاوه بر موارد یادشده نباید قلم ویژه S-Pen را به عنوان ویژگی بارز این دستگاه هوشمند فراموش کرد. متاسفانه (و صد البته همانند روند موجود در دیگر دستگاه‌های هوشمند) در نوت 5 نیز مشکلات و مواردی چند مشاهده می‌شوند که کاربران را ناراضی به سمت اینترنت و انجمن‌های پشتیبانی روانه می‌کنند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم نیم‌نگاهی به مشکلات رایج در گلکسی نوت 5 (از دید کاربران) و البته راه‌حل‌های موجود داشته باشیم.

 

جازدن اشتباه قلم

 

 

Pengate واژه‌ای است که با جستجوی آن می‌توانید مطالبی در خصوص نتایج مشکل آفرین جازدن بالعکس قلم گلکسی نوت 5 شاهد باشید. این در حالی است که اگرچه در نگاه اول بروز این مشکل دور از ذهن به‌نظر می‌رسد اما شاهد نمونه‌های متعدد و گیرکردن S Pen در جای آن در نتیجه جازدن وارونه این قلم بوده‌ایم.

راه‌حل‌های موجود

پیش از هرچیز باید همواره مدنظر داشته باشید که در جازدن این قلم نهایت دقت را به عمل آورید. با این اوصاف در صورتی که قلم یادشده را به اشتباه جا زدید از وارد آوردن فشار در جهت آزادکردن قلم از جای خود جدا پرهیز کنید.  بدنیست نیم‌نگاهی هم به ویدئوی ویژه‌ای که در واقع آموزشی برای برطرف کردن این مشکل است داشته باشید.


 

مشکلات خاموش و روشن شدن ناگهانی

 

 

برخی کاربران در انجمن‌های مختلف پشتیبانی نوت 5 از راه‌اندازی مجدد به‌طور خود به خود و یا حتی خاموش شدن این دستگاه شکایت کرده‌اند. برخی کاربران نیز از عدم واکنش دستگاه به لمس صفحه‌نمایش حتی هنگامی که بر روی هوم‌اسکرین‌ها هستند خبر داده‌اند.

راه‌حل‌های موجود

در صورتی که با مشکل هنگ‌کردن دستگاه روبرو هستید می‌توانید با مجبورکردن دستگاه به راه‌اندازی مجدد از طریق کلیدهای سخت‌افزاری این مشکل را حل کنید. روند اجرای این راه‌اندازی را در پایان مطلب دنبال کنید.

در صورتی که این مشکل پس از به‌روزرسانی نرم‌افزاری ایجاد شد، پاک‌کردن پارتیشن کش می‌تواند موثر واقع شود. روند اجرای این راه‌حل را نیز در پایان مطلب مشاهده خواهید کرد.

نهایتا بد نیست نیم نگاهی به برنامه‌هایی که ممکن است مشکل‌ساز شده باشند داشته باشید. بدین‌منظور پیش از هر چیز گوشی را در حالت Safe Mode راه‌اندازی کنید (دستورالعمل را در ادامه مشاهده خواهید کرد) و کنترل کنید که آیا مشکل همچنان پابرجاست یا مرتفع شده است. در صورتی که مشکل از میان رفته است، برنامه یا برنامه‌هایی ایجاد کننده این مشکل بوده و می‌توانید با پاک‌کردن برنامه‌هایی که اخیرا نصب کرده‌اید مجددا عملکرد گوشی را بررسی کنید. در بدترین حالت، بازگشت به تنظیمات کارخانه می تواند مشکل شما را حل کند.


 

مشکلات مرتبط با قابلیت شارژ بی‌سیم

 

 

کاربران مختلفی در انجمن‌های پشتیبانی اعلام کرده‌اند که قابلیت شارژ بی‌سیم در نوت 5 به‌طور ناگهانی و پس از گذشت زمانی در حدود 15 دقیقه متوقف شده است. بعضا این توقف شارژ به دفعات مشاهده می‌شود و کاربر باید گوشی را برداشته و مجددا بر روی شارژر بگذارد تا فرایند شارژ شدن از سر گرفته شود.

راه‌حل‌های موجود

پیش از هر چیز به‌نظر می‌رسد این مشکل ریشه نرم‌افزاری داشته باشد. با توجه به اینکه به‌روزرسانی نرم‌افزاری در شُرف عرضه می‌باشد این احتمال وجود دارد که شرکت سامسونگ در بسته نرم‌افزاری جدید خود این مشکل را به‌طور کامل مرتفع کند. با این وجود برخی کاربران اعلام کرده‌اند فعال‌کردن قابلیت DayDream در هنگام شارژ دستگاه با توجه به اینکه اتمام زمان درنظر گرفته شده برای روشن بودن صفحه‌نمایش را منتفی می‌کند، به برطرف شدن مشکل کمک کرده است. با این وجود استفاده از روش یادشده منجر به کاهش سرعت شارژ شدن دستگاه شده و از سوی دیگر باعث گرم‌شدن آن می‌شود.

 

آپلود عکس

 

برای برخی کاربران این مشکل در زمانی که از شارژرهای تولیدی شرکتی به جز سامسونگ استفاده کرده‌اند به وقوع پیوسته است. با تغییر شارژر خود می‌توانید از سالم بودن آن مطمئن شوید. با این اوصاف مدنظر داشته باشید که تا حد امکان از شارژر ویژه و رسمی نوت 5 برای استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم بهره ببرید.

از نظر برخی کاربران نیز پاک کردن پارتیشن کش یا راه‌اندازی ساده گوشی مشکل را موقتا حل کرده اما پس از چندروز مجددا شاهد بازگشت این مشکل بوده‌اند.

نهایتا این احتمال وجود دارد که مشکل یادشده ناشی از کیس استفاده شده توسط شما بر روی نوت 5 باشد. اگرچه برخی شرکت‌های سازنده تاکید کرده‌اند که کیس‌های تولیدی آن‌ها امکان بهره‌گیری از قابلیت شارژ بی‌سیم را منتفی نمی‌کند اما همچنان بهتر است کیس یا قاب اضافی را در هنگام استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم از دستگاه خود جدا کنید.


 

درخواست اطلاعات حساب مالک پس از بازگشت به تنظیمات کارخانه

پیش از هر چیز خاطر نشان کنیم که این مورد یک مشکل نبوده و تنها قابلیتی امنیتی است که در شرایط ویژه فعال می‌شود. با توجه به اینکه در چنین شرایطی عملا نمی‌توان از گوشی استفاده کرد این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان مشکل را مرتفع نمود؟

 

آپلود عکس

 

راه‌حل‌های موجود

این قابلیت امنیتی هنگامی فعال می‌شود که کاربر گذرواژه حساب گوگل خود را بازنشانی کرده و دستگاه مرتبط با آن حساب نیز سریعا پس از آن به تنظیمات کارخانه باز می‌گردد. این مشکل ممکن است در صورت خرید گوشی‌های دسته دوم از کاربران دیگر به وقوع بپیوندد. به همین دلیل پیش از هرچیز در مواردی اینچنینی مشخصات فروشنده را در جهت برقراری تماس با وی در شرایط اضطراری اخذ کنید.

در صورتی که این احتمال وجود ندارد، راه‌حل دیگری به جز استفاده از رام‌های دست‌ساز توسعه‌دهندگان وجود نخواهد داشت. مدنظر داشته باشید که این قابلیت امنیتی به‌مدت 72 ساعت فعال خواهد بود و پس از آن می‌توانید به‌طور طبیعی از دستگاه استفاده کنید.


 

مشکلات مرتبط با قابلیت‌های ارتباطی

همان‌طور که این مشکل ممکن است در هر دستگاه هوشمند دیگری نیز مشاهده شود، این احتمال وجود دارد که با وای‌فای و یا بلوتوث نوت 5 مشکلاتی داشته باشید. در ادامه به راه‌حل‌های موجود در این خصوص اشاره خواهیم کرد.

 

آپلود عکس

 

راه‌حل‌های موجود

به عنوان اولین گزینه موجود، روتر و گوشی خود را حداقل به مدت 10 ثانیه خاموش کرده و مجددا آن‌ها را روشن و قابلیت‌های ارتباطی را فعال و آزمایش کنید. با رفتن به قسمت تنظیمات مطمئنا شوید که قابلیت Power Saving یا همان ذخیره انرژی، غیرفعال باشد.

از برنامه Wi-Fi Analyzer که در پلی‌استور قراردارد می‌توانید برای بررسی ترافیک موجود در کانال خود بهره ببرید تا بهترین گزینه موجود برای روتر خود را مشخص  و انتخاب کنید. با انتخاب گزینه فراموشی ارتباط وای‌فای ( از طریق نگه‌داشتن انگشت بر روی ارتباط وای‌فای و نهایتا انتخاب گزینه Forget)، با برقراری مجدد ارتباط، گذرواژه خود را وارد و ارتباط را بررسی کنید. بد نیست از به‌روز بودن فیرمویر نصب شده بر روی روتر خود نیز مطمئن شوید. از به‌روز بودن برنامه‌ها و فیرمویر دستگاه خود نیز اطمینان حاصل کنید.

با رفتن به قسمت تنظیمات وای‌فای در گوشی خود، در قسمت Advanced نگاهی به آدرس مک دستگاه خود داشته باشید و مطمئن شوید که این آدرس در سیستم فیلترینگ مک روتر شما دسترسی لازم را دارد.

در خصوص مشکلات مرتبط با بلوتوث نیز در صورتی که قصد برقراری ارتباط بلوتوثی با دستگاه خاصی را دارید پیش از هرچیز راهنمای شرکت سازنده را در خصوص برقراری ارتباط مطالعه کنید تا مطمئن شوید که قسمتی مهم و اصلی از فرایند برقراری ارتباط را فراموش نکرده‌اید.

با مراجعه به قسمت تنظیمات بلوتوث مطمئن شوید که تنظیمی برای تغییر دادن وجود ندارد که فراموش کرده باشید. از مخفی نبودن دستگاه خود در روند برقراری ارتباط نیز اطمینان حاصل کنید. نهایتا با رفتن به قسمت تنظیمات، مراجعه به قسمت بلوتوث، کلیه ارتباطات قبلی صورت گرفته به واسطه بلوتوث را پاک کرده و سعی کنید مجددا ارتباط بلوتوثی جدیدی با دستگاه مورد نظر خود را ثبت کنید.

 

راهنمایی‌های مورد نیاز در اجرای راه‌حل‌ها

در این قسمت نگاهی خواهیم داشت به روندهای مورد نیاز در جهت اجرایی کردن راه‌حل‌های ذکر شده در قسمت قبل. در اکثر موارد شاهد استفاده ترکیبی از کلیدهای مختلف خواهیم بود و البته مدنظر داشته باشید که این روندها ممکن است به از دست رفتن اطلاعات شما به‌صورت جزئی یا کلی منجر شوند.

سافت ریست

با نگه‌داشتن همزمان کلید خاموش روشن و کلید کاهش صدای گوشی به‌مدت 10 ثانیه باعث خواهید شد که گوشی کاملا خاموش شود. این روند در مواردی که صفحه‌نمایش به ورودی‌های لمسی شما پاسخگو نیست موثر و مفید واقع خواهد شد.

هارد ریست

پس از خاموش کردن کامل دستگاه، کلیدهای افزایش صدا، کلید هوم و کلید ویژه خاموش روشن دستگاه را همزمان نگه‌دارید. با نمایش لوگوی سامسونگ کلید خاموش و روشن را رها کرده اما کلیدهای افزایش صدا و هوم را همچنان نگه دارید. با پدیدار شدن صفحه ریکاوری سیستم‌عامل اندروید، کلیه کلیدها را رها کنید.

با استفاده از کلید کاهش صدا، های لایت را بر روی گزینه Wipe Data/Factory Reset آورده و نهایتا با فشردن کلید روشن و خاموش، این گزینه را انتخاب کنید. مجددا با فشردن کلید کاهش صدا، گزینه Yes-Delete all User Data را مشخص و بار دیگر کلید روشن و خاموش را در جهت تایید بفشارید.

حالا منتظر بمانید تا این فرایند به پایان برسد. نهایتا گزینه Reboot System Now پیش روی شما قرار خواهد گرفت تا با فشردن کلید روشن و خاموش بتوانید به روند موجود ادامه دهید.

در صورتی که گوشی شما روشن می‌شود می‌توانید با رفتن به قسمت تنظیمات، لمس گزینه Backup & reset، انتخاب گزینه Reset Device، نهایتا گزینه Erase Everything را انتخاب کنید. مدنظر داشته باشید که با این عمل کلیه اطلاعات دستگاه شما از بین خواهد رفت.

 

آپلود عکس

 

پاک‌کردن پارتیشن کش

پس از خاموش کردن کامل گوشی، کلیدهای افزایش میزان صدا، هوم و کلید خاموش و روشن را به‌طور همزمان نگه دارید. با مشاهده لوگوی سامسونگ، کلید روشن و خاموش را رها کرده اما همچنان کلیدهای افزایش صدا و هوم را نگه دارید. با مشاهده صفحه مربوط به ریکاوری سیستم‌عامل اندروید، کلیه کلیدها را رها کنید.

با استفاده از کلید کاهش میزان صدا، های‌لایت را بر روی گزینه Wipe Cache Partition قراردهید و نهایتا با فشردن کلید روشن و خاموش این گزینه را تایید کنید. با مشاهده منوی جدید، حالا گزینه Reboot System Now را انتخاب کنید.

راه‌اندازی در حالت Safe Mode

با خاموش کردن کامل دستگاه، گوشی را مجددا روشن کرده و کلید کاهش میزان صدا را نگه دارید تا نهایتا گزینه Safe Mode را مشاهده کنید. با لمس این گزینه می‌توانید گوشی خود را در حالت Safe Mode راه‌اندازی کنید.

در صورتی که شما مشکلاتی متفاوت با این گوشی قدرتمند دارید و یا راه‌حل‌هایی متفاوت برای حل مشکلات یادشده به ذهنتان خطور کرده بدنیست در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. مدنظر داشته باشید که مشکلات یادشده عموما در اکثر گوشی‌های هوشمند مشاهده می‌شوند و گردآوری آن‌ها در این مطلب نشان‌دهنده کارایی پایین نوت 5 نخواهد بود. از سوی دیگر مشکلاتی که ریشه نرم‌افزاری دارند با دریافت به‌روزرسانی اکثرا مرتفع خواهند شد و جای نگرانی برای کاربران نخواهد بود.