این موج نو بازیسازی مستقل که با عرضهی عنوان مستقل Braid رسما شروع شده بود، با بازیهای مثل Super Meat Boy ادامه پیدا کرد تا آن دسته از علاقهمندان به ساخت بازیهای رایانهای و ویدیویی که نمیتوانستند با استودیوهای بزرگ همکاری کنند، نسبت به ادامهی کارشان امیدوارتر شوند.
برای ساخت بازیها، صرف نظر از میزان بزرگی یا کوچکیشان باید هزینه کرد. شرکتهای بزرگ بازیسازی هزینههایشان را از طریق تبلیغات، فروش عناوین قبلی و پیشفروش بازیهای در دست ساختشان تامین میکنند. در این میان این سوال پیش میآید که بازیسازهای مستقل با تیمهای کوچک چطور باید برای کارهایشان سرمایه جذب کنند. تا همین چند سال پیش گروه دوم از بازیسازها مجبور بودند هزینههایشان را شخصا تامین کنند. اما حالا چند سالی میشود که وبسایت کیکاستارتر سازوکاری فراهم کرده که نهتنها بازیسازها، بلکه فعالان حوزههای مختلف که بههر طریقی قصد تولید محصولی جدید دارند، میتوانند کمکهای مردمی را برای پیشبرد پروژههایشان جمعآوری کنند.
اما خبر مهم اینکه اخیرا عدهای جوان ایرانی موفق شدهاند، بازیشان را از طریق وبسایت کیکاستارتر برای جذب کمکهای مردمی، معرفی کنند. بخش خوشحالکنندهی خبر هم این است که بازی «مموراندا» (Memoranda) موفق شده نظر مردم را بهخودش جلب کند و در حالی که حدود دو هفته تا پایان فراخواناش زمان باقی مانده، بیش از ۲۱ هزار دلار کمکهای مردمی جذب کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید سازندههای بازی برای کمکهای مردمی هدف ۱۸ هزار دلاری تعیین کرده بودند و در حال حاضر مبلغ جمعآوری شده ۳۵۰۰ دلار بیشتر از هدف است. تا لحظهی تهیهی خبر ۸۸۶ نفر در برنامهی جمعآوری بودجهی مموراندا شرکت کردهاند.

سبک بازی مموراندا ماجرایی اشاره و کلیک است. سبکی که خیلی وقت است به دست فراموشی سپرده شده و با وجود حکومت چند سالهاش بر صنعت بازیهای رایانهای در دههی نود میلادی، چند سالی میشود که کسی سراغاش را نمیگیرد. برای نگاشتن داستان مموراندا هم از بیش از بیست داستان «هاروکی موراکامی»، نویسندهی مشهور ژاپنی استفاده شده است.
بر اساس برنامهریزیهای انجام شده توسط تیم طراحی و تولید استودیوی بازیسازی Bit Byterz، بازی قرار است برای پلتفرم iOS عرضه شود. البته هنوز تاریخ قطعی عرضهی بازی مشخص نیست. ناگفته نماند، بازی در ابتدای راه ساختاش نیست. تیم طراحی و تولید بیش از دو سال است که با هزینهی شخصی روی طراحی بازی کار میکنند و تا این لحظه ۱۰۰ درصد پروسهی طراحی قصه و معماها، ۹۰ درصد ویژگیهای گرافیکی و انیمیشن و ۷۵ درصد کدنویسیهای بازی انجام شده است.
تنها بخش قابلتوجهی از برنامههای بخش صدا و موسیقی انجام نشده است. با توجه به اینکه تیم طراحی بازی قصد دارد مموراندا را از طریق فروشگاه اپاستور در اختیار بازیکنندهها در سطح جهان قرار بدهد، به احتمال بسیار زیاد بخشی از بودجهی تامین شدهی کیک استارتر صرف استخدام صداپیشههای خبره خواهد شد. نسخهی رایانههای شخصی این بازی هم عرضه خواهد شد. در حال حاضر شش نفر روی پروژهی ساخت بازی مموراندا فعالیت میکنند.

















نظرات