در خلاصه دو خطی که مایکروسافت برای سه ماهه مالی خود نوشته، این چنین عنوان شده که:

ویندوز ۱۰ هم اکنون به روی بیش از ۱۱۰ میلیون رایانه نصب شده است و درآمد حاصل از تجارت سرویس ها و پلتفرم های ابری به ۸.۲ میلیارد دلار افزایش یافته است

قبل از هر چیزی ابتدا اجازه دهید شما را مفهوم GAAP آشنا کنیم.Generally accepted accounting principles به اصول مشخص و تعیین شده ای در حساب داری اطلاق می شود که برای همه محاسبه کنندگان قابل قبول است، به این معنی که همه، آن را به عنوان فرمول و روش مشخصی برای محاسبات خود در نظر می گیرند. اما میزان non-GAAP برای هر محاسبه کننده ای نتیخه متمایزی دارد، چراکه محاسبه کننده، مولفه ها و آیتم های محاسبه ای را به دلخواه خود وارد معادله می کند. به این معنی که مثلا مایکروسافت میزان non-GAAP را بر اساس فرمولاسیون خود محاسبه می کند. در بیانی ساده تر باید بگوییم که میزان non-GAAP مقدایر درامد ها و اموال را بدون در نظر گرفتن زیان ها به دست می دهد یعنی مایکروسافت عملکرد مالی خود، بدون دخیل کردن زیان و ضررها، در قالب non-GAAP ارایه داده تا سرمایه گذاران و کارشناسان بتوانند راحت تر به بررسی عملکرد مالی کمپانی بپردازند. مایکروسافت همچنین درامد اولیه خاصل از ویندوز ۱۰ را نیز در مقادیر Non-GAAP دخیل نکرده است.

 

عملکرد مالی مایکروسافت می توان در چهار مورد کلی، بر اساس میزان GAAP و non-GAAP، به صورت زیر بیان کرد:

۲۰.۴ میلیارد دلار درآمد کلی در قالب GAAP و ۲۱.۷ میلیارد دلار درآمد کلی در قالب non-GAAP

۵.۸ میلیارد دلار درآمد عملیاتی در قالب GAAP و ۷.۱ میلیارد دلار درآمد عملیاتی در قالب non-GAAP 

۴.۶ میلیارد دلار سود خالص در قالب GAAP و ۵.۴ میلیارد دلار سود خالص در قالب non-GAAP

سود هر سهم در قالب GAAP برابر ۰.۵۷ دلار و در قالب non-GAAP برابر با ۰.۶۷ دلار

ارزش سهام مایکروسافت در طول این سه ماهه به میزان ۱۶ درصد رشد داشته و به مقدار ۰.۳۶ دلار رسیده است، به عبارتی دیگر کمپانی حدود ۶.۹ میلیارد دلار به سهام داران خود بازگردانده است. اظهاراتی از ساتیا نادلا (مدیر عامل مایکروسافت) در همین خصوص:

 

ما با ارایه نوآوری هایی که مردم دوست شان دارند، یک جریان بسیار قوی برای ۳ هدف جاه طلبانه خود ایجاد کرده ایم. هیجان مشتریان به خاطر دستگاه های جدید، ویندوز ۱۰ و آفیس ۳۶۵ و پلتفرم آژور در حال افزایش است و ما برای توانمند سازی بیشتر مردم و کمک به آن ها برای دسترسی های بیشتر، بهترین تجارب مایکروسافت را گردهم آوردیم. در جدول زیر می توانید عملکرد مالی مایکروسافت را در دو قالب GAAP و non-GAAP مشاهده کنید،

 

همانطور که گفته شد مقادیر non-GAAP برای ارایه درکی بهتر و دقیق تر برای سرمایه گذاران و کارشناسان ارایه شده است. همه رشد ها و سود ها با مدت زمان مشابه سال گذشته مقایسه شده اند:

 

 

Amy Hood مدیر مالی کمپانی:

ما از عملکرد مالی خود در این سه ماهه خوشحال و راضی هستیم. درآمد عامل ما با احتساب نرخ ثابت ارز در قالب non-GAAP حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است

منظور از نرخ ثابت ارز، احتساب میزان ثابت ارزش دلار ایالات متحده است. ار آن جایی که ارزش دلار ایالات متحده در نوسان است، بنابراین کمپانی درصد رشد ها و سود ها را در دو واحد، یکی با احتساب ارزش واقعی دلار و دیگری با احتساب نرخ ثابت آن ارایه داده است. در ادامه به ریز آمار و ارقام سود و زیان کمپانی خواهیم پرداخت:


 

 

Productivity and Business Processes

درآمد حاصل از بهره وری و فرایند های تجاری، در مقایسه با سال گذشته ۳ درصد کاهش یافته (با احتساب نرخ ثابت ارز ۴ درصد کاهش داشته است) و به ۶.۳ میلیارد دلار رسیده است. موراد مهم این بخش به شرح زیر هستند (نرخ های کاهش و افزایش یافته زیر در مقایسه با سه ماهه قبلی هستند) :

  • محصولات تجاری آفیس و سرویس های ابری با احتساب نرخ ثابت، ۵ درصد رشد داشته اند. سرویس آفیس ۳۶۵ هم با احتساب نرخ ثابت ۷۰ درصد رشد داشته، در حالی که کاربران آن رو به افزایش است
  • مشترکین سرویس آفیس ۳۶۵ با افزایش ۳ میلیونی در این سه ماهه، به ۱۸.۲ میلیون کاربر رسیده است
  • درآمد Dynamics CRM ها ۱۲ درصد رشد داشته است، البته با احتساب نرخ ثابت ارز. به علاوه این که استفاده های سازمانی از داینامیک CRM ها در هر سال ۳ برابر می شود

 

 

Intelligent Cloud

درآمد حاصل از سرویس های هوشمند ابری، در مقایسه با سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته (با احتساب نرخ ثابت ارز ۱۴ درصد افزایش داشته است) و به ۵.۹ میلیارد دلار رسیده است. موراد مهم این بخش به شرح زیر هستند (نرخ های کاهش و افزایش یافته زیر در مقایسه با سه ماهه قبلی هستند) :

  • درآمد محصولات سرور و سرویس های ابری ۱۳ درصد، با احتساب نرخ ثابت ارز، افزایش داشته اند. درآمد محصولات و سرویس های ویژه و مخصوص نیز ۲ برابر شده است
  • درآمد پلتفرم آژور و استفاده های محاسباتی همه ساله، بیش از دو برابر می شود
  • مشتریان سازمانی سرویس های موبایلی، هر سال بیش از ۲ برابر می شوند. سرویس های نصب شده که به ۲۰.۰۰۰ واحد می رسد، نشان دهنده یک افزایش ۶ برابری نسبت به سال های قبل است

 

 

Personal Computing

درآمد حاصل از محاسبات شخصی، در مقایسه با سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته (با احتساب نرخ ثابت ارز ۱۳ درصد کاهش داشته است) و به ۹.۴ میلیارد دلار رسیده است. موراد مهم این بخش به شرح زیر هستند (نرخ های کاهش و افزایش یافته زیر در مقایسه با سه ماهه قبلی هستند):

  • درآمد حاصل از OEM ها ۶ درصد کاهش داشته که البته در مقایسه با اوضاع رو به افول کلی دنیای PC ها این رقم مناسب جلوه می کند. انتشار ویندوز ۱۰ موجب بروز نوآوری های بسیاری در بخش درایو های سخت افزاری شده که نسبت به بازار دستگاه های ویژه (نوت بوک ها و تبلت ها) بهتر عمل کرده است.
  • درآمد بخش موبایل با نرخ ثابت ارز، ۵۴ درصد کاهش داشته که دلیل آن تغییرات استراتژی مایکروسافت در این بخش بوده است
  • درآمد جستجو های تبلیغاتی، با صرف نظر از هزینه های دسترسی مربوطه، حدود ۲۹ درصد با احتساب نرخ ثابت ارز افزایش داشته است.در ایالات متحده، این افزایش متاثر از استفاده های مربوط به ویندوز ۱۰ بوده است
  • کاربران فعال ماهانه شبکه اکس باکس لایو ۳۹ درصد افزایش داشته و به ۳۹ میلیون کاربر رسیده اند

جدول مقایسه سود و زیان بخش های سه گانه مایکروسافت، نسبت به سال قبل. آیتم های موجود در جدول زیر همان مواردی هستند که در قسمت فوق به صورت مشروح به آن ها اشاره کردیم:

 

 

نتیجه گیری

مایکروسافت در این گزارش مالی اشاره جزئی چندانی به بخش های مختلف خود نکرده است. مثلا آماری از فروش سرفس ها و اکس باکس دیده نمی شود. مایکروسافت پس از یک دوره فعالیت شبانه روزی، بلاخره از آب و گل درآمده است. همانطور که می دانید سه ماهه قبلی نه تنها سود خالصی برای کمپانی در بر نداشت، بلکه یک ضرر ۲.۱ میلیارد دلاری نیز در دست کمپانی گذاشت و می دانیم که همه آن به موجب تغییرات ساختاری ناشی از خرید کمپانی نوکیا پدید آمده بود. موضوع مهم این است که کمپانی ضرر بخش های مختلف خود را به خوبی کاهش داده است. همه بخش هایی که در سه ماهه های قبلی موجب ضرر بودند، کم کم به سمت سود دهی پیش می روند. علاوه بر این ها، در این سه ماهه، کمپانی تنها در بخش موبایل یک ضرر قابل توجه نسبت به سه ماهه قبل داشته است، البته نا گفته نماند که همه آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته اند.

با یک بررسی ساده می توان تیجه گرفت مایکروسافت در تمام این سه ماهه در حال دور خیز بوده است. قطعا سه ماهه بعدی مایکروسافت، نتیجه ای بسیار بهتر از این دوره خواهد داشت. چراکه در سه ماهه بعدی همه سیستم عامل های جدید ارایه خواهند شد و دستگاه های جدید نیز به صورت عمومی در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت. دورخیزی که مایکروسافت در این سه ماهه انجام داده، اثراتش را در سه ماهه بعدی نشان خواهد داد. ضرر بخش موبایل هم به گفته خود کمپانی به دلیل تغییر استراتژی های تولید بوده است. همچنین در نظر داشته باشید که همه مشتریان و علاقه مندان به شدت منتظر پرچمداران جدید بوده اند، به همین دلیل فروش لومیا ها در سه ماهه ای که گذشت کاهش داشته است و دوباره به همین دلیل، در سه ماهه بعدی، شاهد یک فروش فوق العاده در بخش لومیا ها خواهیم بود.

 

منبع : winphone.ir