شرکت آمریکایی اسکای ترن، مستقر در کالیفرنیا، از پنج سال پیش در حال کار بر روی طرحی است که به موجب آن، واگن هایی با ارتفاع 20 تا 30 فوت از سطح زمین و با استفاده از کشش مغناطیسی به حرکت در می آیند. این شرکت اعلام کرده مراحل نهایی آزمایش این پروژه از اواخر ماه اکتبر آغاز می شود.
قرار است مرحله اول این پروژه در محوطه سازمان صنایع فضایی به بزرگی سیصد متر اجرایی شود.
در فاز اول این پروژه، از یک خودرو استفاده خواهد شد. این خودرو که ظرفیت جابجایی چهار سرنشین را دارد، با سرعت تقریبی 100 کیلومتر بر ساعت حرکت خواهد کرد. اسکای ترن قصد دارد در مراحل بعدی، تعداد خودروهایی که به طور همزمان کار می کنند را افزایش دهد.
اگر همه چیز طبق برنامه ریزی اسکای ترن پیش برود، این پروژه در سال 2018 در چند شهر آمریکا اجرایی خواهد شد.
جری سندرز، مدیر عامل اسکای ترن در دفاع از این پروژه گفته ساخت مسیرهای حمل و نقل عمومی در آسمان در مقایسه با ساخت و ساز روی زمین و یا زیر آن، بسیار کم خرج تر و سریع تر است. برای ساخت هر کیلومتر بزرگراه یا مترو هزینه ای بین 100 میلیون تا 2 میلیارد دلار لازم است، و توسعه آنها مستلزم مصرف حجم گزافی از سوخت های فسیلی است. این در حالی است که هزینه توسعه پروژه اسکای ترن به ازای هر کیلومتر، هشت میلیون دلار اعلام شده، و بهای هر یک از خودروهای آن بین 25 تا 30 هزار دلار خواهد بود، به علاوه اینکه مصرف سوخت آنها یک سوم مصرف خودروهای هیبریدی است. او معتقد است پروژه تاکسی هوایی با توجه به هزینه نگهداری و توسعه پایینی که دارد، راه حلی ایده آل برای آینده شهرها است.
آنطور که سندرز اعلام کرده، جنس ستون ها و قطعات لازم برای ساخت مسیر این تاکسی ها از فولاد و آلومینیوم است و می توان آن را در چند روز نصب و راه اندازی کرد.
این سیستم از فناوری حرکت مغناطیسی برای جابجا کردن خودروها استفاده می کند. به عبارت دیگر، امواج الکترومغناطیسی توان لازم برای حرکت خودروها را فراهم می کنند، که خود باعث حفظ محیط زیست و افزایش بهره وری کل سیستم می شود. این سیستم گزینه ای ایده آل برای کشورهای در حال توسعه و با زیرساخت های نامناسب الکتریسیته محسوب می شود.
بنا به گفته های سندرز ،شهرهای بالتیمور و اینگل وود آمریکا برای بکارگیری این سیستم حمل و نقل اعلام آمادگی کرده اند و اسکای ترن از سال آینده میلادی ساخت این پروژه را در بالتیمور آغاز خواهد کرد. وی همچنین از ابراز علاقه فرودگاه شارل دو گل پاریس برای بکارگیری این سیستم خبر داده است.
شایان ذکر است بنیاد نوآوری تحت مدیریت اریک اشمیت، رییس گوگل، نیز سرمایه گذاری چند میلیون دلاری در اسکای ترن انجام داده است. اسکای ترن از اعلام رقم دقیق این سرمایه گذاری خودداری کرده است.
















نظرات