با توجه به طبیعت نرم افزار موبایلی شرکت گوگل، نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید پس از چندین ماه یا حتی چندین سال به دست کاربر نهایی می‌رسند. چرا؟ چون این بروزرسانی‌ها باید ابتدا توسط شرکت تولیدکننده گوشی و سپس توسط اپراتور مخابراتی ارایه دهنده، تست و بهینه سازی شده و سپس در اختیار کاربران نهایی قرار گیرند.
به این ترتیب حتی کاربرانی که جدیدترین پرچمداران اندرویدی موجود در بازار را خریداری کرده‌اند حتی پس از گذشت دو، چهار یا شش ماه از عرضه آخرین نسخه بروزرسانی اندروید، از ویژگی‌ها و امکانات جدید این سیستم عامل بهره مند نخواهند شد. و اکنون نتایج یک مطالعه جدید دوباره به ما یادآوری می‌کند که این موضوع تا حد زیادی موجب نارضایتی کاربران خواهد شد.

 

اندروید 6.0 مارشمالو اولین بار در اکتبر 2015، بیش از سه ماه پیش، برای عموم عرضه شد. مطابق با آخرین گزارش شرکت گوگل درباره توزیع نسخه‌های مختلف اندروید که در تاریخ چهارم ژانویه منتشر شده است، مارشمالو در حال حاضر تنها روی 0.7 درصد از گوشی‌های اندرویدی که به استور گوگل پلی دسترسی دارند، نصب شده است. در حال حاضر محبوب‌ترین نسخه سیستم عامل موبایلی گوگل، اندروید 4.4 کیت کت است که در اکتبر 2013 میلادی به بازار عرضه شد.

 

این در حالی است که شرکت اپل جدیدترین سیستم عامل موبایلی خود را تنها یک ماه قبل از اندروید 6.0 در سپتامبر 2015 به بازار عرضه کرد. در مدت زمان مشابه که اندروید مارشمالو تنها 0.7 درصد از دستگاه‌های اندرویدی بازار را به تسخیر خود درآورد، مطابق با داده‌های شرکت اپل در یازدهم ژانویه 2016، iOS9 اپل روی بیش از 75 درصد دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل iOS که به اپ استور اپل دسترسی داشتند، نصب شد.

 

در حوزه عرضه بروزرسانی‌های نرم افزاری، شرکت اپل بر خلاف گوگل، با هیچ مانع یا سدی رو به رو نیست و در نتیجه کاربران نهایی از این موضوع نفع می‌برند.

 

نتایج مطالعه جدیدی که به تازگی توسط محققان دانشگاه British Columbia و دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، باز هم یادآور این موضوع است. مطابق با نتایج این تحقیق، 80 درصد از کاربران تمایل دارند تا بتوانند پس از نصب اپلیکیشن‌های مختلف، تصمیم بگیرند که مجوز دسترسی به کدام بخش‌های گوشی خود را به این برنامه بدهند. در حال حاضر کاربران iOS از این قابلیت بهره می‌برند و این قابلیت در جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید نیز لحاظ شده است. اما مشکل اینجاست که بیش از 99 درصد کاربران اندروید هنوز به این نسخه از سیستم عامل گوگل دسترسی ندارند.

 

اندروید 6.0 مارشمالو که در سال 2015 میلادی عرضه شد، تا قبل از به پایان رسیدن سال 2017 میلادی و تا اوایل 2018 میلادی، به محبوب‌ترین نسخه از این سیستم عامل تبدیل نخواهد شد. تا آن زمان اندروید 8.0 عرضه خواهد شد و کاربران اندروید مارشمالو از یک نسخه سیستم عامل قدیمی و منسوخ شده استفاده می‌کنند. این در حالی است که در آن زمان بخش عمده‌ای از کاربران آیفون و آیپد از سیستم عامل iOS 11 استفاده خواهند کرد و به تمامی قابلیت‌های جدیدی که در این بروزرسانی در نظر گرفته خواهد شد، دسترسی خواهند داشت.