قرار است این پشه ها در منطقه ای در ایالت فلوریدا منتشر شوند. هنگامی که این پشه های نر با پشه های ماده محلی تولید مثل کنند پشه های حاصل از این پیوند در سن پایین می میرند، که در نهایت موجب کاهش انتشار بیماری هایی می شود که توسط پشه ها منتقل می شوند.


از آنجایی که این پشه ها نر هستند، امکان گزیدن سایر جانداران را ندارند و همچنین تحقیقات ثابت کرده که این تغییرات ژنتیکی نمی تواند موجب بروز حساسیت یا مسمومیت در انسان ها یا باقی جانداران شود. از این مهم تر، این پشه ها قادر به زندگی طولانی در طبیعت نیستند چرا که طوری تغییر پیدا کرده اند که پس از مدت کوتاهی از تولد می میرند. عمر پشه های نری که دچار تغییرات ژنتیک شده اند نیز تنها دو روز خواهد بود.


به گفته مجریان این طرح، پیامدهای این آزمایش به خوبی بررسی شده و آنها مطمئن هستند که تصمیم شان تاثیری روی سایر جانداران نخواهد داشت. مدت اجرای این آزمایش کوتاه است و همین موجب می شود که اثرات جانبی احتمالی آن نیز محدود و قابل چشم پوشی باشد. واکنش دانشمندان به این آزمایش مثبت بوده است. زاخاری آدلمن از محققان دانشگاه ویرجینیا در این باره گفته از اتخاذ این تصمیم خوشحال است و این نشان می دهد که برای مقابله با بیماری ها باید به سراغ راه حل های تازه برویم.


پیش از این چنین آزمایشی در شهر سائوپائولو برزیل نیز در مقیاس محدودتری انجام شده بود. طی آن آزمایش، جمعیت پشه های ناقل ویروس زیکا تا 82 درصد کاهش یافت. دانشمندان امیدوارند این راه حل در آمریکا نیز نتایج مشابهی داشته باشد.