هفته‌ی گذشته موضوع انتشار اندروید ان برای توسعه‌دهندگان اندروید اخبار زیادی به‌پا کرد. بدون شک گوگل تلاش زیادی برای توسعه‌ی این نسخه از سیستم‌عامل اندروید انجام داده است و مثل فرآیند صعودی که کاربران در مهاجرت از اندروید لالی‌پاپ به‌اندروید مارشمالو تجربه کردند، در این نسخه نیز تغییرات و پالاش‌های مختلفی را شاهد هستیم. یکی از این تغییرات بزرگ، قابلیت چند پنجره است که البته تغییراتی نیز در نوار نوتیفیکیشن اعمال شده است. اما موضوعی که گوگل در این نسخه از اندروید دنبال کرده، توجه به‌ جزئیات و موضوعات ریز بوده است.

همان‌طور که گفته شد گوگل در زمینه‌ی نوتیفیکیشن‌ها تغییراتی را اعمال کرده است که البته یکی از این تغییرات نیز به‌موضوع دانلود و مدیریت آن مربوط می‌شود. البته همانند قابلیت Do Not Disturb در اندروید N، این ویژگی نیز تغییر کوچکی به‌حساب می‌آید؛ اما در مقابل باعث می‌شود که تجربه‌ی کلی استفاده از دستگاه بهتر شود. در اندروید اِن کاربران قادر خواهند بود تا از طریق نوار نوتیفیکیشن (با پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن) دانلود‌ها را لغو کنند. این موضوع در ظاهر قابلیتی ساده و کوچک به‌نظر می‌رسد و البته برای برخی از افراد نیز قابلیتی بسیار ساده است؛ اما باید توجه داشت که بسیار کاربردی خواهد بود.

 

 

حضور چنین قابلیتی در اندروید جدید باعث می‌شود که کاربران در حین لمس اشتباهی لینک‌ها دانلود، به‌سادگی آن‌ها را لغو کنند. حتی در صورت شروع خودکار دانلود در هر یک از سایت‌ها نیز این قابلیت کاربردی خواهد بود. در نسخه‌های قبلی، کاربران باید برای لغو دانلود‌ها به‌ اپلیکیشن دانلود در گوشی یا تبلت مراجعه می‌کردند و البته این درحالی است که بسیاری از کاربران از حضور چنین اپلیکیشنی در گوشی‌شان مطلع نیستند.

البته کاربران نکسوس درحال حاضر می‌توانند نسخه‌ی آزمایشی اندروید N را روی دستگاهشان نصب کنند. عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی بر اساس زمان‌بندی در تابستان خواهد بود؛ ولی اینکه نسخه‌ی مذکور چه زمانی برای دستگاه‌های دیگر منتشر خواهد شد معلوم نیست. به‌احتمال زیاد همانند گذشته، در ابتدا کاربران نکسوس این نسخه را دریافت خواهند کرد.