پورشه ۹۱۸ اسپایدر((شاهکار به توان۲))
پورشه 918 یکی از سریعترین مدلهایی است که صنعت خودرو به خود دیده است. پورشه ۹۱۸ اسپایدر نخستین اتومبیل خودروساز آلمانی است که موفق شده است در پیست به فروش رسیده نوربورینگ رکورد زیر هفت دقیقه را با ۶:۵۷ ثانیه بر جای گذارد.
در سال ۲۰۰۸، چابکترین و سریعترین خودرویی که تا آن زمان آزمایش شده بود، بوگاتی ویرون 16.4 بود که میتوانست در ظرف2.5 ثانیه به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یکچهارم مایل را در 10.1 ثانیه طی میکرد. اکنون، پورشه 918، خودروی میلیون دلاری را پشت سر گذاشته و تنها در 2.2 ثانیه به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت میرسد و یکچهارم مایل را نیز در 9.8 ثانیه میپیماید.
این خودرو به شکل مدل مفهومی در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۰ به نمایش گذاشته شد و به عنوان مدل ۲۰۱۴ با قیمت پایه ۸۴۵.۰۰۰ دلار به فروش رسید.
برای پیشرانه 918، دو موتور الکتریکی با قدرت مجموع ۲۸۵ اسببخار با یک موتور 4.6 لیتری با قدرت 608 اسب بخار همکاری میکنند. در نتیجه پورشه با گشتاور مجموع ۱۱۲۵ نیوتنمتر که به تمام چرخها وارد میشود، بیشترین قدرت کشش ممکن را خواهد داشت.
گیربکس پورشه ۹۱۸ از نوع هفت سرعته اتوماتیک دوکلاجه است که قدرت تولیدی را به هر چهار چرخ خود منتقل می کند.شتاب صفر تا ۱۰۰ آن 2.2 ثانیه است و حداکثر سرعتش به ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت می رسد که لقب سریع ترین پورشه را از آن خود کرده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد پورشه ۹۱۸ مصرف سوخت پایین آن است ، ۹۱۸ در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۳.۳ لیتر بنزین می سوزاد!!!!
918 یک خودروی ساده نیست. این خودرو برای اجرای سیستمهای گوناگون خود به مقدار زیادی توان محاسباتی نیاز دارد. سیستمهایی مانند مدیریت موتور، سیستم صوتی و تصویری اتومبیل و کنترل پایداری همانند تمامی اتومبیلها وجود دارند، ولی در این اتومبیل سیستمهای ترمز، خنک کننده (چهار پمپ آب الکتریکی، که دو عدد آن فقط مختص موتور است)، و چندین سیستم دیگر نیز توسط سیستم الکتریکی خودرو مدیریت میشوند.
برای تعمیر آن، باید خودرو را دو قسمت کنید!!
کابین سرنشین و قسمت نگهدارنده ی موتور خودرو. همانند پورشه ی Carrera GT برای انجام تعمیرات اساسی خودرو یا جدا کردن موتور یا جعبه دنده، باید این دو بخش را از یکدیگر جدا کنید. در اصل خودرو را دو نیم خواهید کرد. این موضوع در مورد موتورسیکلتها و برخی اتومبیلهای مسابقه ای رایج است، ولی در مورد خودروهای خیابانی یا حتی سوپر اسپورت ها بسیار نادر میباشد.
بنا به گفته یکی از مهندسان پورشه سرویسهای جزئی را بدون انجام این کار میتوانید اجرا کنید. ولی در واقع، سرویس جزئی فقط به تعویض شمعهای موتور خلاصه میشود. توجه داشته باشید که این خودرو هیچ گونه تسمه ای ندارد، و میل بادامکهای آن توسط زنجیرها چرخانده میشوند، بنابراین نیازی به تعویض تسمه دینام یا تسمه تایم نخواهد بود. این موضوع بسیار خوب است زیرا برای انجام آن کارها ممکن بود مجبور به جدا کردن موتور شوید.
همان گونه که در همه خودروهای هیبرید این گونه است، ترمزهای 918 باید کارهای متعددی علاوه بر متوقف کردن خودرو انجام دهند. باید به شارژ شدن باتریها کمک کنند، ارتباط بین سیستم ABS و سیستم کنترل پایداری خودرو را برقرار کنند، و در طول کل این پروسه عملکرد مناسبی داشته باشند. پورشهها معمولاً به حس فوق العاده ی ترمزشان معروف هستند، یک پدال قوی و محکم که تحت هر شرایطی بهترین عملکرد ممکن را ارائه میکند. مهندسان سازندهی 918 ادعا کردهاند که شبیه کردن سیستم ترمز 918 به ترمزهای سایر خودروهای پورشه، یکی از سختترین قسمتهای طراحی این خودرو بود. سیستم ترمز به صورتی الکتریکی توسط یک قطعهی پیچیده که بین پدال ترمز و سیلندر اصلی ترمز نصب شده است پشتیبانی میشود. این قطعه در دنیای خودروهای هیبریدی منحصر به فرد میباشد، هدف این قطعه برقرار کردن یک ارتباط پیوستهی مکانیکی بین پای شما و سیستم هیدرولیک خودرو میباشد.
همچنین قطعهی دیگری وجود دارد که مهندسان آن را خازن سیال مینامند و در دماغهی خودرو نصب شده است. اگر نیروی ترمز کمتر از 0.5 g باشد، سیستم خودرو از موتورهای الکتریکی خود برای شارژ گردن باتریها استفاده میکنند. هنگامی که نیروی ترمز بیشتر از 0.5 g باشد این اتفاق نمیافتد. در اینجا، خازن، همان گونه از اسم آن پیداست، به عنوان یک مخزن سیال عمل میکند تا بتواند در هنگام تغییر حالت پایداری پدال ترمز را حفظ کرده و تحت هر شرایطی آن را برای راننده قابل پیش بینی نماید. پدال ترمز پورشه 918 واقعاً این گونه است، اگرچه گاهی اوقات داخل شهر ممکن است عملکرد پدال کمی برای شما عجیب به نظر برسد، زیرا سیستم اتومبیل در تلاش است تا رفتارهای رانندگی شما را پیش بینی کند. در هر حال این یک دستاورد تاریخی و بزرگ برای مهندسان پورشه میباشد، زیرا عملکرد ترمز برخلاف سیستم متفاوت آن، کاملاً طبیعی و مشابه اتومبیلهای دیگر به نظر میرسد.
همان گونه که قابل پیش بینی است، طراحی چنین سیستمی به محاسبات گسترده و زمان طراحی و تولید زیادی نیاز داشته است. حتی الآن، که خط تولید آن به راه افتاده است، یکی از مهندسین پورشه که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که کالیبراسیون سیستم ترمز پورشه 918 فقط 95% کامل شده است.
رنگ آمیزی مخصوص 60000 هزار دلار هزینه خواهد داشت.
واقعاً این تمام چیزی است که باید بدانید. این رنگهای مخصوص فلز نقرهی مایع و فلز کروم مایع نام دارند. این رنگها علاوه بر 10 رنگ استاندارد ارائه میشوند. همچنین، از آن جایی که این خودرو پورشه است و گرانترین خودروی تولیدی این کارخانه میباشد، شما تقریباً میتوانید فرض کنید که هر چیز اضافی را درخواست کنید و هزینهی آن را بپردازید شرکت آن را برای شما انجام خواهد داد.
رینگهای منیزیمی اورجینال اختیاری با قیمت 32500 دلار به اندازه ای سبک هستند که میتوانید آنها را با یک انگشت بلند کنید. حسی مانند بازی کردن با بخشی از شاتل فضایی به آدم دست می دهد.
این رینگها در پکیج 84000 دلاری Weissach نیز موجود هستند.
اگر در ترافیک پشت سر یک 918 قرار گرفته باشید و رانندهی آن پدال گاز را فشار دهد، قبل از این که صدا را بشنوید آن را خواهید دید. O.o
وقتی که 918 در حالت الکترونیکی قرار دارد، موتور آن خاموش است و خودرو هیچ صدایی تولید نمیکند. در حالتهای رانندگی که موتور در حال خاموش شدن است، آن حالت سکوت جای خود را به صدای رعد آسا و وحشتناک نعرهی موتور میدهد. در آن حالتها، می توان با فشار دادن یک ضامن روی پدال گاز یا حرکت دادن دسته دندهی نصب شده روی فرمان موتور را روشن کرد. لولههای اگزوز پورشه 918 از نوع Top Exit هستند. موتور آن از نوع جریان معکوس است، ورودی جریان هوای موتور جایی قرار گرفته است که در موتورهای V8 منیفولد اگزوز آن جا قرار میگیرد. اگزوزهای کناری که در طرح مفهومی 918 وجود داشتند، به دلیل برخی از مشکلاتی که ایجاد میکردند در مدل تولیدی حذف شدهاند. زمانی که موتور روشن است، مقدار زیادی گرما تولید میکند که هوای موجود در بالای اگزوز به صورت یک زبانهی شعله به نظر میرسد. به همین دلیل وقتی در ترافیک پشت سر یک 918 قرار گرفته باشید، قبل از شنیدن صدای موتور این زبانهی شعله را خواهید دید.
به هر حال ما به اندازه کافی شما را با مشخصات فنی این خودرو آشنا کرده ایم و حالا شما را دعوت به لذت بردن از گالری تصاویر این خودرو رویایی میکنیم:
نظرات